Plan biznesowy jest podstawą do rozpoczęcia każdej działalności. Jeśli zakładasz własną firmę typu tradycyjnego to musisz mieć swój biznes plan. W Marketingu sieciowym biznes plan to plan marketingowy.
Wyróżniamy trzy rodzaje planu marketingowego: (wg Janusza Szajny)
-
plan marketingowy schodkowy z oderwaniem
Szerokość w tym planie nie ma limitów, każdy może sponsorować dowolną liczbę osób, które mogą sponsorować dowolną liczbę osób itd. W tym planie osiągasz sukces wspinając się w górę, jak po schodach. Każdy sukces to wyróżnienie w postaci osiąganych zarobków i honorowego tytułu. Im wyższe są globalne obroty twojej organizacji, tym masz wyższy poziom i większą premię, tym większe masz rabaty za kupowane produkty. Wynika to z tabeli premiowej.
Podobnie twoi partnerzy – również osiągają coraz wyższe schody. Jeśli konsekwentnie rozbudowujesz swoją sieć, na dolnym poziomie organizacji któryś z twoich przedsiębiorców uzyskuje najwyższy poziom w tabeli i odrywa się od ciebie. Obrót z organizacji zbudowanej pod nim przestaje się zaliczać do twojego obrotu. Nie jest brany pod uwagę w momencie naliczania należnej ci premii.
Ale nie jesteś pozbawiony profitu z obrotu tej grupy. Będziesz otrzymywał tzw. premię kierowniczą za pomoc w osiąganiu wysokich poziomów kolejnych partnerów w organizacji.
Plan ten podobnie jak pozostałe ma ograniczona liczbę poziomów premiowych. Ten limit pokonywany jest przez stworzenie wspomnianego już systemu głębokości. Bonusy masz wypłacane zarówno wtedy, gdy oderwie się organizacja bezpośrednio pod tobą, jak również, gdy to nastąpi w już oderwanych organizacjach w głębokości.
W ten sposób ten plan pozwala ci otrzymywać premię z nie ograniczonej głębokości i cały czas być zainteresowanym jej rozwojem.
Mechanizm tego planu umożliwia uzyskiwanie większych zarobków ludziom aktywnym, dynamicznym, budującym duże organizacje.
-
plan marketingowy matrycowy
Podstawową różnicą jest pomiędzy tym planem a pozostałymi jest limit w budowie szerokości, co przy dodatkowym ograniczeniu głębokości (również w pozostałych planach), jest poważnym ograniczeniem. Jeśli formuła będzie 3×7, oznacza to, że można sponsorować w szerokości 3 osoby i rozwijać taką sieć do 7 poziomu w głąb.
Oczywiście można ją budować głębiej, ale bez profitów. Te limity czynią z budowanej organizacji typową piramidę. Dalej narzucony obowiązek comiesięcznego kupowania produktów oraz proporcjonalnego budowania sieci, często są stymulatorami do uruchomienia piramidy finansowej.
Propagatorzy tej struktury podkreślają prostotę tego planu i rozwój biznesu bez poważnego angażowania się. Na spotkaniach rekrutacyjnych mówią: „Wy tylko podpiszcie a my zrobimy resztę”.
Ponieważ jest ograniczenie w sponsorowaniu w pierwszej linii, stosuje się przesuwanie ludzi w na niższe poziomy czyli wypełnienie luk na dolnych poziomach organizacji.
Ogłoszenia rekrutacyjne mówią, że poszukuje się ludzi, którzy chcą szybko zarobić, nie muszą się napracować, muszą tylko wpłacić wpisowe. Jest to niejednokrotnie wysoka suma. Chętnie pożyczą ci pieniądze, bylebyś podpisał umowę.
Propagatorzy tego planu obiecując wysokie zarobki przyciągają cwaniaków i leni, którzy czekają później, aby ziściła się obietnica promotora o wysokim dochodzie.
Nie ma tu możliwości przeskoczenia sponsora, a uzupełnianie luk nie wychodzi, gdyż kandydat wprowadza niewiele osób do biznesu, średnio około 2,5 osoby.
Plan matrycowy jest traktowany jak czarna owca. Piramidy są nielegalne i ścigane są prawem.
-
jednopoziomowy plan marketingowy
Plan jednopoziomowy oznacza, że twoja dolna linia sponsorowania jest zbudowana jeden poziom pod drugim.
Ten plan ma również limit poziomów premiowych, z których jest naliczana premia pod warunkiem osiągnięcia określonego miesięcznego obrotu. Teoretycznie możesz w pierwszej linii wprowadzić nie ograniczoną liczbę osób, nie ma tu jednak odrywania się tzw. nogi, która osiągnęła wysoki poziom. Budowanie szerokości jest ograniczone z uwagi na liczbę osób, którą można osobiście wprowadzić do sieci. Za głębokość nie ma premii, jest to poważna wada tego modelu i poważnie ogranicza rozwój sieci.
Limit głębokości przyciąga ludzi o mniejszych ambicjach , bardziej zainteresowanych kupowaniem towarów po cenach hurtowych niż budową dużych organizacji. Ten plan można łatwo przedstawić kandydatowi.
Wśród firm Marketingu sieciowego, które są potęgami, aż 86%, jak Shaklee, Mary Kay, Sunrider, NSA czy też Amway wykorzystuje plan schodkowy z oderwaniem. Jest on najtrudniejszy do przedstawienia i zrozumienia, wymaga konsekwentnej wytrwałej pracy, samodyscypliny i poważnego traktowania biznesu. Zapewnia jednak stały i stale rosnący dochód, daje niezależność finansową i czasową.