Marketing sieciowy w świetle badań naukowych

Marketing sieciowy w świetle badań naukowych

Alina VogelgesangObejrzałam niedawno bardzo interesujący wywiad przeprowadzony z panią dr Aliną Vogelgesang, która od kilkunastu lat bada mechanizm działania Marketingu sieciowego w warunkach polskich. Ten rodzaj biznesu pojawił się w Polsce w początkach lat 90-tych XX wieku.

Alina Vogelgesang – dr nauk ekonomicznych, rektor Gliwickiej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości, członek Biznes Center Club oraz Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego. oraz przewodnicząca kapituły konkursowej – MLM Business Awards„.

Jest również autorką dwóch prac naukowych cieszących się ogromnym zainteresowaniem poświęconych zagadnieniom MLM w gospodarce zarówno polskiej jak i światowej.

20170118_174235

Pani dr Vogelgesang swoimi pracami naukowymi  uzupełnia w pewnym sensie lukę, jaka istnieje na rynku polskim w zakresie literatury dotyczącej MLM. Do tej pory korzystaliśmy bowiem ze źródeł amerykańskich. Literatura ta jednak nie odzwierciedla specyfiki Polaka jako klienta i jako menadżera, lidera, który działa w tym rynku. Aczkolwiek do tej pory służyła wielu osobom, które osiągnęły poziomy lidera w biznesie MLM.

Wiedza ta nie jest mi obca, ale cenne jest to, że została zebrana w pracy naukowej.  Nie jest to podręcznik do nauki,  jak poruszać się w biznesie Marketingu sieciowym, ale podkreśla znaczenie tego rodzaju biznesu w gospodarce  kraju, również naszego,  jak również dla wielu osób, które poszukują czegoś innego niż praca na posadzie czy biznes typu klasycznego.

Marketing sieciowy – w skrócie  MLM (Multi Level Marketing) stanowi gałąź sprzedaży  bezpośredniej. Jest to niekonwencjonalna forma pozasklepowego handlu detalicznego.

MLM nie jest działalnością marketingową.

MLM jest innowacyjna strategią marketingową zastosowaną przez przedsiębiorstwa. Powstała ze względu na rosnące wymagania i oczekiwania współczesnego konsumenta. To jedna z wielu metod organizacji i regulacji sprzedaży produktów przez sprzedawców bezpośrednich, którzy polecają produkty budując własne sieci konsumenckie i zarządzają nimi. To sposób dystrybucji towarów polegający na skróceniu drogi „od producenta do konsumenta”. Budując swoje struktury konsumenckie otrzymują dodatkowe wynagrodzenie.

Jest to bardzo skuteczna forma sprzedaży. Przedsiębiorstwa zamiast  nakładać marże na produkty, wynagradzają osoby zajmujące się dystrybucją – menadżerów MLM, stosując specyficzne programy prowizji  i motywacji. Ta forma sprzedaży daje obu stronom atrakcyjne korzyści.

Istotną cechą jest to, że aby rozpocząć współpracę z firmą MLM, nie musisz dysponować dużym kapitałem początkowym.
Kapitałem są tutaj: 
-plan rozwojowy firmy tzw. plan marketingowy,
-minimalny kapitał początkowy,
-kapitał ludzki w postaci struktury,
-czas, który poświęcasz na działanie,
-energia osobista i zespołu,
-koncentracja na celu.

Współpraca pomiędzy osobą a daną firmą rozpoczyna się przez podpisanie umowy cywilno prawnej czy aplikacji, która pozwala na nabywanie towarów po niższych cenach oraz ich dystrybucje. W miarę rozwoju biznesu wiele osób decyduje się na założenie własnej działalności biznesowej, opartej na MLM. Dla firmy ten model dystrybucji oznacza stosunkowo niski koszt  w proórwnaniu z tradycyjnymi kanałami dystrybucji.

„Na rynku polskim MLM wciąż stanowi niszę rynkową, aczkolwiek ta nisza się mocno rozrasta. W Polsce tylko 3,5 % ludzi w wieku produkcyjnym oficjalnie zajmuje się   Marketingiem sieciowym. Z punktu widzenia biznesu klasycznego jest to niewielka grupka, jednak ta grupa ludzi stale się rozrasta. Są to jednak dane szacunkowe”.

Ta forma biznesu będzie długo jeszcze określana  niszą rynkową, a nisza rynkowa zawsze daje  możliwości większego rozwoju, co widać obecnie na świecie.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CommentLuv badge